Belastingregels voor tweede woning verhuren in Spanje

Geschreven door:

Deel deze blog met anderen:

Jouw tweede woning verhuren in Spanje kan je een aardig extra zakcentje per maand opleveren. Toch is het huurbedrag dat je ontvangt niet het netto bedrag. Er gaan nog allerlei kosten vanaf. Waaronder belasting. Hoeveel belasting moet je precies betalen over je huurinkomen uit Spanje? En wat zijn de belastingregels? We zetten ze hierbij voor je op een rij.

Wanneer je een woning koopt in Spanje, moet je rekening houden met extra kosten. Denk aan gemeentebelasting, een woonhuisverzekering, kosten voor de VvE onder andere. Wanneer verhuurders maandelijks geld overmaken naar jouw rekening, dan krijg je daarnaast ook te maken met andere kostenposten.

Inkomstenbelasting betalen in Spanje

Wanneer je overgaat tot het tweede woning verhuren in Spanje, dan moet je over die inkomsten belasting betalen. De Spaanse belastingdienst heet hacienda. Wie niet netjes zijn belasting betaalt elk kwartaal, loopt het risico op een boete. Dit bedrag kan oplopen tot 150% van het bedrag dat je niet hebt aangegeven. De Spaanse belastingdienst controleert steeds strenger. Je kunt je belastingzaken dus maar beter op orde hebben bij de verhuur van jouw tweede woning in Spanje.  

19% belasting over huurinkomsten

Als je huurinkomsten hebt, moet je daar 19% belasting over betalen. Dat zorgt ervoor dat de Return on Investment bij verhuur van jouw woning helaas een stukje lager wordt. De belastingpost heet: ‘impuesto sobre la renta de no residentes’ , oftewel de IRNR.  Woning eigenaars buiten de Europese Unie moeten maar liefst 24 % van de huurinkomsten afdragen aan de Spaanse belastingdienst. De belasting wordt berekend over de ontvangen huur min een aantal kosten, lees verder om erachter te komen welke dat zijn. De naam van de aangifte is het ‘modelo 210’. Als de aangifte wordt ingediend, dan moet ook gelijk de belasting worden betaald.  

Aftrekposten inkomstenbelasting huurinkomsten Spanje

Stel dat je 600 euro per maand aan huurinkomsten hebt. Je zou dan denken: dan moet ik 19% belasting betalen over 600 euro keer 12 maanden. Dat is niet correct, want… Er zijn gelukkig nog een aantal posten die je mag aftrekken. Het gaat hierbij om directe of indirecte kosten die de verhuur mogelijk maken.

Dit zijn de aftrekbare posten:

– Onroerendgoedbelasting, oftewel de Impuesto sobre Bienes Inmuebles (IBI);

– Hypotheekrente;

– Huisvuilbelasting;

– De gemeenschappelijke kosten, de VME (costes de comunidad)

– De verzekering;

– De commissie van het verhuurkantoor.

Je kunt de kosten aftrekken op basis van evenredigheid. Evenredigheid van de tijd dat je de woning hebt verhuurd. Stel dat je de woning 6 maanden hebt verhuurd dan kun je, met uitzondering van de commissie van het verhuurkantoor, de helft van de kosten in mindering brengen bij belastingaangifte. Als je de woning drie maanden hebt verhuurd, dan gaat het om een kwart enzovoort.

Vermindering box 3 in Nederland

Als inwoner van Nederland geef je al je bezittingen en schulden op in box 3, waaronder jouw Spaanse woning. Omdat Spanje met Nederland heeft afgesproken dat zij degene zijn die over de Spaanse woning inkomstenbelasting (IB) heffen, mag je daar in Nederland vermindering op vragen. In box 3 geef je daarom jouw Spaanse real estate vermogen op. Dit doe je door de schulden af te trekken van de waarde van de woning. Let goed op de rekensom bij het rendementstoeslag, die is belangrijk voor belastingvermindering over jouw Spaanse vastgoed in box 3.

Elk kwartaal inkomstenbelasting indienen

Voor elke eigenaar van onroerend goed in Spanje die het ook verhuurd geldt: elk kwartaal moet je jouw een belastingaangifte voor inkomstenbelasting indienen. Of je nu een villa verhuurd, een appartement, berging of een garageplaats.

Dit zijn de uiterste inleverdata:

– 20 januari
– 20 april
– 20 juli
– 20 december

Let op: bij het indienen van de aangifte moet je ook meteen de belasting betalen. Uitstelregelingen voor het indienen van belastingaangiften bestaan in Spanje niet, dus zorg ervoor dat je op tijd bent elk kwartaal!

Belastingaangifte uitbesteden

Denk je over jouw tweede woning verhuren in Spanje en heb je geen zin in deze fiscale rompslomp? Of wil je zeker weten dat de aangifte elk kwartaal goed gaat? Besteed de aangiftes dan uit.

Je kunt het uitbesteden aan een lokale gestor bijvoorbeeld. Een gestor is een algemene consultant die je leven in Spanje veel gemakkelijker kan maken. Werkend vanuit een kantoor dat bekend staat als een gestoría, doet hij of zij dienst als tussenpersoon tussen jou en de verschillende officiële instanties. Er bestaat ook een Nederlandstalige gestoria-dienst, die kun je hier vinden. Een gestor kan er in jouw afwezigheid  op toe te zien dat belastingen en lopende rekeningen betaald worden.

Wij wensen jou veel succes bij het verhuren van jouw woning in Spanje en het netjes regelen van alle fiscale zaken eromheen.

Laat het ons even weten! Wij hebben diverse mooie investeerderspanden in onze portefeuille. Ook hebben wij alle kostenposten helder, waardoor wij voor jou een zeer nauwkeurige berekening kunnen maken van de Return on Investment als je wilt investeren in vastgoed in Catalonië. Wij beloven je: jouw geld gaat echt lekker groeien hier onder de zon.

Laat ons weten wat je zoekt!

Andere blogs

Passief inkomen opbouwen
Casalunya
woning kopen in l ametlla del mar

Abonneer op onze nieuwsbrief

Ga naar de inhoud