Je bent eigenaar van een woning of een appartement in Spanje en wilt deze gaan verhuren. Eén van de zaken om rekening mee te houden is dat je belasting moet betalen over de huurinkomsten. In dit artikel vertellen we jou hier meer over.
Of je nu in Spanje woont of niet, als verhuurder van een appartement ben je verplicht om over de netto huurinkomsten in Spanje belasting te betalen. Wat je dus netto over gaat houden aan de huurinkomsten is de som van de bruto huurinkomsten, min 19% inkomstenbelasting (IRPF, 2021), verminderd met een aantal aftrekbare kosten.
Aftrekbare directe of indirecte kosten
Alle kosten die te maken hebben met de verhuur is een aftrekpost die je mag aftrekken van het percentage inkomstenbelasting dat je betaalt.
De volgende kosten mag je aftrekken van de IRPF:
1. De directe kosten voor de verhuur
Denk hierbij aan de commissies die je betaalt aan een verhuurorganisatie (denk aan kosten voor Casalunya als makelaar en property manager, kosten voor de verhuurorganisatie zoals bijvoorbeeld Tarraco Homes, maar denk ook aan betaling van publiciteit op booking.com, airbnb.com, atraveo.com). Ook andere kosten die direct te maken hebben met de verhuur, zoals kosten voor wassen beddengoed en handdoeken bij de stomerij, de schoonmaakkosten mogen worden afgetrokken. Reparatiewerkzaamheden (denk aan de schilder of vervangen van meubels of apparaten) is ook een aftrekbare kostenpost. Meubilair mag je pro rato naar de verhuurde dagen aftrekken.
2. De indirecte kosten voor de verhuur
Indirecte kosten zijn administratieve kosten. Denk aan de kosten voor de woonhuisverzekering (bekijk hier onze tips voor het afsluiten van een woonhuisverzekering), of de kosten voor het verzorgen van de belastingaangifte voor de opgave van de verhuurinkomsten, de aanvraag van de verhuurlicentie en het opstellen van huurcontracten. Accountnet kan je hierbij helpen. Zijn de kosten voor elektriciteit, water en internet inbegrepen in het verhuurbedrag? Dan mag je deze kosten ook aftrekken. Ook de hypotheekrente mag worden afgetrokken, daarvoor moet je wel de juiste bankpapieren kunnen aantonen.
Bonnetjes goed bewaren en correct aanleveren
Nog een paar tips voor het juist aanleveren van de facturen en bonnetjes bij jouw gestor (administratief consultant).
– Bewaar de facturen en bonnetjes minimaal 4 jaar. De Spaanse belastingdienst (hacienda) kan een audit uitvoeren en dan moet je voor minimaal 4 jaar de bewijzen hebben
– Zorg ervoor dat de facturen op jouw naam staan en indien van toepassing de naam van jouw bedrijf. De facturen mogen enkel worden afgetrokken in het kwartaal dat correspondeert met de factuurdatum.
– De ene gestor is ruimhartiger qua aftrek dan de ander. Stel dat je een property manager hebt aangesteld, dan is een vliegticket om de verhuurde woning te inspecteren een kost die je niet (meer) kunt aftrekken. Betaal je niet voor een property manager, dan natuurlijk wel.
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door informatie van Accountnet, accountants en consultants in Spanje.
Meer lezen
– Woonhuisverzekering afsluiten
– Belastingregels voor tweede woning verhuren in Spanje
– Investeren in vastgoed: zo doe je het samen